VEELKLEURIGE KOPPEN

Schilderworkshop door Ella Steenmeijer

Veelkleurige koppen jazeker’! Maar welke kleuren zijn er allemaal?
Wat is kleur en hoe kunnen we kleuren mengen?
Wij zijn allemaal verschillend. Lichte huid…donkere huid, blond haar….donker haar, bruine ogen……blauwe ogen. Soms moet je wel eens blozen….en dan wordt je gezicht een beetje rood.
We kunnen ook eens helemaal lekker ‘gek’ doen en iets heeeel anders dan anders schilderen. Rode of oranje haren maken, groene gezichten en misschien wel roze of paarse ogen..
De bedoeling is om de leerlingen zo vrij mogelijk met verf aan de gang te laten gaan.

Materiaal:
Dik acrylpapier of op karton. (in overleg met de leerkracht ook mogelijk op afvalhout)
In het karton komen 2 geperforeerde gaatjes, zodat alle kleurrijke koppen goed
kunnen worden opgehangen aan een ‘waslijn’ in de klas……Er wordt gebruik gemaakt van professionele acrylverf ( de kleuren blijven ook na mengen helder)
Voor de allerkleinsten is er als houvast een mal van een gezicht, die ze helemaal naar
eigen wens mogen beschilderen met alle kleuren van de regenboog. De 5 – 6 jarigen kunnen zelf aan de schilder met hun kop met hééééél véééél kleuren als resultaat…..

Doelgroep1, 2 basisonderwijs
PeriodeHele seizoen 2019-2020
TijdIn overleg
InfoGoede voorbereiding op de school, schilderen met de hele klas; Schilderschorten en organiseren van ouderhulp.
PlaatsIn school
MaterialenVerzorgd door school / in overleg

DE WIND

Wat is energie? Met alle kleuters ontdekken we wat energie is. We SCHILDEREN ENERGIE. En natuurlijk merken we; ‘DOOR SCHILDEREN KRIJG JE ENERGIE’.

In deze lessen zijn de kinderen vooral bezig met Wind en Zon. Maar ook eigen ontdekkingen krijgen een plek in het energiemuseum. Deze soorten energie hebben hun eigen beweging en kleur. In de inspiratieles zijn er herkenbare beelden en uitleg over energie. Voorbeelden zijn: ‘dichtdoen van de deuren als de verwarming aan staat, lang of kort douchen, dragen van dikke truien als het koud is, etc.

In de tussenliggende week gaat de leerkracht verder met het ‘onderdompelen in de energie’ en het laten ontdekken van wat energie is en hoe je hiermee om kunt gaan. Natuurlijk wordt er ook een liedje gezongen en muziek gemaakt. Na de startles en de tussenliggende week, gaat Ella met de kleuters met thema Energie heel ‘vrij’ schilderen. De WIND en de ZON worden met verschillende materialen, o.a. met verf, op papier gezet. De tegenstelling van WIND en ZON is beeldend goed te zien.

Al die doeken, en de eigen ontdekkingen van de klas vullen het ‘Energiemuseum’ misschien een tafel of ook een muur vol. De ouders komen natuurlijk kijken in het energiemuseum. Dit geeft iedereen veel energie. Een mooie afsluiting.

Doelgroep1, 2 basisonderwijs
PeriodeHele seizoen 2019-2020
TijdIn overleg
InfoDe leerkracht werkt zelf aan het thema ‘energie’ met de kinderen
PlaatsIn school
MaterialenVerzorgd door school / in overleg

SCHILDEREN VAN WATER

Samen met de kleuters gaat Ella het water verbeelden. Uiteindelijk leggen de kinderen een ‘eigen nieuw’ landschap aan met een DIJK.

Na introductieles (uitleg en inspiratie) over landschappen met water, land en dijken gaan de kinderen aan de slag. Ze luisteren naar water en ‘watermuziek’, de zee tegen de rotsen, zee op ’t strand, maar ook stromend water uit de kraan. Wat is water eigenlijk? Wat zijn dijken en hoe zien ze eruit? Wat is nu eigenlijk het verschil tussen water en land. De informatie verwerken de kinderen door middel van verschillende verfkleuren op papier. Met alle kunstwerken wordt een nieuwe zee aangelegd.…

Doelgroep1, 2 basisonderwijs
PeriodeHele seizoen 2019-2020
Tijd3 lessen
InfoOp afspraak worden de lessen ingepland
De afsluiting is met de hele school
Er is ruimte voor maximaal 4 hele scholen, op volgorde van binnenkomst vindt de honorering plaats.
PlaatsOp school en in Paviljoen de Verbeelding
MaterialenVerzorgd door school / in overleg