De wereld om je heen

Lessenserie voor leerkrachten
Klei/keramiek-workshop door kunstvakdocent: ‘Hollandse kost’
Periode: september – april

Lessenserie: De wereld om je heen

Doel: de kinderen staan stil bij het besef dat niet iedereen om je heen dezelfde achtergrond heeft. Ze reflecteren daarop, enerzijds muzikaal (‘volksmuziek’ in de brede zin van het woord), anderzijds driedimensionaal beeldend (klei/keramiek).

Van het ík’ naar het ‘wij’. Bewustwording van de wereld om je heen hoort bij de leeftijd van 6/7 jaar. Alle kinderen van je klas wonen in Nederland, maar zijn ze er ook geboren? Of je ouders / opa en oma..? Hoe voel je, zie je, dat je bij Nederland hoort? Ben je ook blij als het Nederlands elftal een wedstrijd wint? Juich je mee? Waarom? Eet je ook het liefst ‘Hollandse kost’, zowel letterlijk als figuurlijk..?

  1. In een oriënterende les door de eigen leerkracht wordt aan de hand van filmfragmenten ingegaan op het ’wij-gevoel’ in/van Nederland. Een wedstrijd van het Nederlands elftal begint, zonder dat er een bal gespeeld is, met veel ’wij-gevoel-dingen’ die je kunt zien én horen. Veel oranje (waarom oranje..?), veel vlaggen, sjaals, petten/hoeden, kleur op de wangen, etc. Daarnaast: veel gezang (Wilhelmus, de Zilvervloot). De uitingen van patriottisme krijgen de focus, maar niet alleen die van Nederland: wat zingen de tegenstanders? Wat is hun vlag, kleur? Kleuren en liederen van (in eerste instantie) buurlanden komen aan de orde.
  2. In de workshop muziek zal een vakdocent of een leden van AMVZ/Blue Seals  ingaan op ’volkslied’ in de brede zin van het woord.
  3. In de workshop ‘Eten van je eigen bordje’ zal kunstvakdocent Annemiek Eradus een nadere (beeldende) uitwerking verzorgen en begeleiden.
    Van klei wordt een eigen bord(je) gemaakt, waarvan uiteindelijk, geglazuurd en gebakken, ’Hollandse kost’ gegeten kan worden.
Doelgroep 3, 4 basisonderwijs, schoolbreed
Periode september – april
Tijd In overleg
Plaats In school
Materialen In overleg