WINDKRACHT 13 is een educatief project voor het basisonderwijs in ontwikkeling

Dit project draagt bij aan kwaliteitsverbetering op het gebied van duurzaamheid, leefbaarheid en/of landschap. Cultuureducatie in de breedste zin draagt bij aan de identiteit van de Zeewoldenaar en nog specifieker van het Zeewoldens kind tussen 4 en 12 jaar. Weten waar je vandaan komt, wat het  culturele landschap in zich draagt en kennis van het ontstaan van het Flevolandse landschap is belangrijk voor de toekomst. Waar ga je naar toe? Waar moeten we samen zuinig op zijn? Wat is de betekenis van de windparken en het Agrarische achterveld voor de Zeewoldense samenleving? Kwaliteitsverbetering in het educatie-aanbod sluit aan bij nieuwe doelen in het onderwijs. Het vergroten van het bewustzijn bij leerkrachten/docenten en leerlingen met het oog op de waarde van  de culturele omgeving, draagt bij  aan identiteit, sociale cohesie en de verantwoordelijkheid van het onderwijs tbv de toekomst.

In het project ‘WINDKRACHT 13’ is informatie vanuit kennis mbt windmolens, energie en duurzaamheid, leefbaarheid en sociale cohesie en creatieve, sociale en cognitieve vaardigheden gebundeld. De ontwikkeling van het kind staat centraal.

Uitvoering modules onderwijs (richting concretisering vd thema’s):

  • Groep 1/2 ‘Zo gaat de molen’ | discipline: dans en muziek
  • Groep 3/4 ‘De groene molen’ | discipline: schilderen/tekenen 2d
  • Groep 5/6 ‘Elementen’ | discipline: theater/drama/erfgoed
  • Groep 7/8 ‘Landschap en molens’ | discipline: kunstzinnige/wereldoriëntatie/reflectie