Thema en voorwaarden: projectvoorstel

Op basis van de vastgestelde doelen en behoeftepeiling leggen wij graag het volgende concept voor:

Heel Zeewolde danst
‘de wereld rond!’

Een schoolbreed dansproject waarbij cultuur en welzijn samenkomen.

Waarom het thema ‘de wereld rond’?

  • Het thema sluit aan bij de belevingswerelden van VVE tot VO
  • Een ontmoeting met verschillende culturen
  • Burgerschap
  • De mogelijkheid tot inzet van verschillende bewegingsvormen
  • Een verbindend en breed in te zetten thema

Het aanbod van de danscholen in Zeewolde omvat reguliere dansvormen als ballet, streetdance, moderne dans etc. Een groot deel van de Zeewoldense kinderen is hier mee bekend. Het doel is om vernieuwing en verbreding te creëren met dans als culturele vorm. De gekozen dansvorm is dan ook: werelddans. Een ontmoeting met een nieuwe vorm van dans dat goed aansluit bij de doelgroep en de vastgestelde doelstellingen. Niet alleen beweging en cultuur komen samen, dans wordt binnenschools ingezet als groepsactiviteit wat de sociale- en emotionele vaardigheden bevorderd. Dit projectvoorstel omvat een binnenschools lesaanbod met een buitenschoolse afsluiting/activiteit.

Een schoolbreed project

Per Zeewoldense primaire onderwijsinstelling zal er per groep (groepen 1 t/m 8) vier keer een dansles aangeboden kunnen worden waarbij iedere groep met een andere werelddans en een andere cultuur in aanraking komt.

Groep 1 t/m 4: 30 minuten dansles
Groep 5 t/m 8: 45 minuten dansles

De lessen zullen over vier weken verspreid worden aangeboden. In de laatste week wordt de brug geslagen van kind naar de ouder en zal er een afsluitende buitenschoolse activiteit worden georganiseerd. De afsluitende activiteit in de les (groep 1 t/m 4) of in de Verbeelding (groep 5 t/m 8)

Randvoorwaarde/afsluitende activiteit met een familiaal karakter

Randvoorwaarde: per school zal er een inspanning zijn om met ouders/de wijk, of met andere doelgroepen een naar buiten gerichte presentatie en afsluiting te realiseren.  De intake en planvorming voor een dergelijke afsluiting is onderdeel van het project en wordt gezamenlijk met het schoolteam en met de dansdocenten georganiseerd.

De afsluitende activiteit richt zich in eerste instantie op ouders. Een ouder kan samen met het kind/de kinderen dansen, dit draagt bij aan het versterken van de ouder-kind relatie.