‘Paviljoen voor Kunst & Cultuur

Stichting De Verbeelding

Paviljoen voor Kunst & Cultuur

In december 2020 is de cultuurnota 2021 – 2024 van Zeewolde aangenomen.

In december 2021 is door gemeentelijke en provinciale samenwerking een mijlpaal bereikt: de oprichting van een lokaal steunpunt cultuuronderwijs in Zeewolde. Namens de gemeente Zeewolde ondertekende de verantwoordelijk wethouder en voorzitter van stichting De Verbeelding het provinciale convenant. In Flevoland zorgt een brede provinciale samenwerking ervoor dat ieder kind in de provincie goed cultuuronderwijs kan krijgen. Alle basisscholen in Noordoostpolder, Urk, Lelystad, Dronten en Zeewolde kunnen namelijk meedoen aan CultuurPlus. Dit is het Flevolandse programma binnen de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024. Door extra gelden kunnen scholen begeleid worden in visie-ontwikkeling en cultuurbeleid en ook het ontwikkelen van leerlijnen t.b.v. de culturele omgeving is hierdoor onder andere mogelijk. Ook scholen kunnen nu een extra impuls geven aan hun cultuureducatie.

Voor het 12e jaar geeft stichting De Verbeelding, door middel van de Brede Regeling Combinatiefunctie en de inzet van de Flevolandse samenwerking, inhoud en uitvoering aan deze ambitie. Op 22 februari 2022 werd het team Verbeelding&CO gepresenteerd. In 2023 verandert de BRC in de SPUK regeling. De doelstellingen en financiën zijn niet duidelijk.

De gemeente Zeewolde schrijft in de cultuurnota:
We vinden het belangrijk dat kinderen en jongeren kennis maken met diverse vormen van cultuur door er actief mee bezig te zijn en zelf iets te maken. Zo leren zij hun creatieve en flexibele kanten kennen. Vaardigheden die belangrijk zijn in het kunnen omgaan met diverse situaties in het dagelijks leven. Door kunst en cultuur op de scholen aan te bieden maken alle leerlingen hier kennis mee. Cultuur biedt leerlingen nog meer vaardigheden. Ze leren van het kijken en luisteren naar cultuuruitingen, van cultuurbezoek en van lezen over cultuur. En door te reflecteren op eigen werk en dat van anderen doen leerlingen kennis op over cultuur als fenomeen en als expressiemiddel. Leerlingen ontwikkelen culturele competenties en talenten, culturele vaardigheden en een open houding ten aanzien van de vele vormen van cultuuruitingen.

Wij willen de creatieve, innovatieve en saamhorige kanten van de gemeente en haar inwoners versterken en zichtbaar maken. Wij streven ernaar dat kunst en cultuur onmiskenbaar aanwezig zijn in deze gemeente en voor iedereen te beleven. Wij willen dat kunst en cultuur bijdragen aan het gemeenschapsgevoel onder de inwoners van onze gemeente en aan de aantrekkelijkheid van Zeewolde, de dynamiek en de uitstraling over de gemeentegrenzen heen.

“Cultuur is de zuurstof van de samenleving, zonder kunst en erfgoed verstikt zij. Cultuur doet een appel op onze verbeeldingskracht. Kunst en erfgoed komen voort uit creatief denken en handelen, en inspireren op hun beurt ook weer tot creativiteit. Kunstwerken en gebouwen uit heden en verleden, voorstellingen, concerten, films, boeken en vele andere culturele uitingsvormen laten ons kennismaken met andere werelden en denkbeelden en plaatsen daarmee onze eigen normen en waarden in een breder perspectief. Cultuur biedt ook een emotionele vrijplaats. Cultuur kan gevoelens van ontroering, troost en ontspanning veroorzaken, of juist walging, angst of medelijden oproepen. Kunstenaars zijn dé vertellers en verbeelders van onze samenleving. Cultuur kan ons verbinden, raken, veranderen en verwonderen.” Citaat uit: Raad voor Cultuur. (2019). Advies Cultuurbestel 2021-2024: Cultuur dichtbij, dichtbij cultuur.