Kerndoelen

Doelstellingen kunstzinnige oriƫntatie:

Kunst en cultuur kun je leren!
Creatief vermogen ontwikkel je door te ontdekken hoe iets je raakt, waarom iets bijzonder is en hoe je op een andere manier naar jezelf en je omgeving kunt kijken. Kunst doet ook een beroep op 21e eeuwse vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en communiceren.

Werken aan culturele competenties
Verbeelding&CO biedt activiteiten op alle scholen in Zeewolde, waarbij je leert om je uit te drukken in muziek, beeldend, media, theater en dans en al je zintuigen hierbij te gebruiken. Vaak zijn de activiteiten goed te verbinden met grotere themaā€™s en vakoverstijgende opdrachten. Je leert ook op eigen werk en dat van anderen te reflecteren en cultureel erfgoed te waarderen. Leerlingen van groep 1 t/m 8 werken hiermee aan hun culturele competenties. Doen en ontdekken staat hierbij centraal.

Dit zijn immers de kerndoelen van het leergebied Kunstzinnige Oriƫntatie.

Kunstzinnige oriĆ«ntatie – kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

slo – kerndoel 54

Kunstzinnige oriĆ«ntatie – kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

slo – kerndoel 55

Kunstzinnige oriĆ«ntatie – kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

slo – kerndoel 56

Bouwstenen voor cultuureducatie: de school kiest!
Welke bouwstenen sluiten het best aan bij de schoolvisie? Het team van Verbeelding&CO helpt je graag op weg met de theaterlijn en korte of langere trajecten Ā m.b.t. van het ontwikkelen van een doorgaande leerlijn, bijvoorbeeld op het gebied van tekenonderwijs en cultureel erfgoed. Daarnaast kunnen wij ook deskundigheidsbevordering bieden op het gebied van cultuureducatie voor teams en leerkrachten. Heb je specifieke wensen of maatwerkvragen, laat het ons dan weten.

Financiering
Vanuit de Lumpsum ontvangt elke school een bekostiging voor duurzame onderwijsverbetering. Hiervan is ā‚¬ 16,86 (incl. ā‚¬ 3 voor museumbezoek) per leerling bestemd voor cultuureducatie. Daarnaast bevat de Lumpsum ook een bijdrage van ā‚¬ 111,53 per school en ā‚¬ 4,65 per leerling voor culturele vorming, voor culturele activiteiten, de aanschaf van een methode of materiaal of scholing voor het personeel over cultuureducatie.

Scholen zijn vrij om meer te besteden aan cultuureducatie, bijvoorbeeld om leerkrachten te professionaliseren ten aanzien van cultuureducatie of doorgaande leerlijnen te ontwikkelen. NPO gelden die de school ontvangt mogen ook ingezet worden t.b.v. cultuureducatie. Kijk voor een volledig overzicht van landelijke financiƫle kaders op cultuureducatieflevoland.nl.

Burgerschap ā€“ school als oefenplaats

ā€ Voor burgerschap hebben de leraren van de ontwikkelteams elf grote opdrachten geformuleerd, gegroepeerd in vijf delen: democratie, diversiteit, technologisch burgerschap, globalisering en duurzaamheid.

Uit de visie op het leergebied Burgerschap: ā€œKenmerkend voor burgerschapsonderwijs is vooral dat de school fungeert als een oefenplaats. Leerlingen krijgen ruimte om te werken aan vaardigheden zoals communiceren, samenwerken en deelnemen aan besluitvormingsprocessen; het onderzoeken en zelf formuleren van opvattingen en houdingen en het reflecteren daarop; kritisch en creatief denken, het ontwikkelen van empathische vermogens en redeneren en argumenteren.ā€