Van wie stam ik af?

Lessenserie voor leerkrachten
Workshop tekenen/schilderen door kunstvakdocent: ‘Mijn eigen stamboom’
Excursie naar het gemeentehuis Zeewolde

Periode: september – april

Lessenserie: Genealogie; van wie stam ik af?

Doel: de leerlingen zijn bekend met het begrip ‘genealogie’, en verkennen het nader rond het fenomeen ‘stamboom’. Interessante vragen worden daarbij besproken. Wat en wie zijn precies je ‘roots’? Wat betekent dat woord? Waaraan ontleen je je identiteit? Wat is dat precies?

  1. De introductieles start bij ‘identiteit’ en bewijzen daarvan. Met voorbeelden van paspoorten en identiteitsbewijzen wordt ingegaan op de manier waarop dit in ons land, én in andere landen, geregeld is. Tijdelijke bewijsvoering onder dwang
    (persoonsbewijzen WOII) komen ook aan de orde. Via aanvullend beeldmateriaal en uitleg daarvan komen we bij ‘stamboom’.
    Wat is dat? Bestaan er ‘beroemde’ stambomen? Hoe ziet bijvoorbeeld de stamboom van de koninklijke familie eruit? Afsluitende opdracht (ook voor thuis): zoek de namen en bijzonderheden van je eigen stamboom.
  2. Schilderworkshop door kunstvakdocent Ella Steenmeijer rond ‘boom’ en ‘vertakking’. De leerlingen bedenken een eigen verbeelding van een boom met takken, en plaatsen de verschillende namen van hun eigen stamboom daarin, met eigen ‘illustratie’. Wat kan een boom allemaal wel niet verbeelden…?
  3. Excursie naar Publiekscentrum/afdeling GBA, gemeentehuis Zeewolde. Alles over het fenomeen ‘bewijs van identiteit’, paspoorten, ID-kaarten, rijbewijzen, maar ook trouw-akten, partnerschapsregistratie, gemeentelijke informatie aan de burger, etc.

2. Schilderworkshop ‘Mijn eigen stamboom’

In deze beeldende les wordt gestart met een inspiratie powerpoint en daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag met potlood, stiften, verf en papier.
Aan bod komen bekende stambomen, een stukje kunstgeschiedenis, impressionisme <> expressionisme, leren kijken, kleur en de beleving van kleur, hoe zet ik dit alles op papier.
Wat kan een boom allemaal verbeelden? Hoe lopen de vertakkingen? Het hoeft niet altijd een herkenbare boom te zijn. Een abstracte stamboom met kleur vlakjes kan natuurlijk ook.  Iedere leerling zal kiezen wat het beste bij hem of haar past.

Het gaat om het in beeld brengen van: Hoe heeft mijn familie zich ontwikkeld en waar kom ik vandaan?
Ook als dit bij sommige kinderen misschien niet bekend is, kan er altijd een ‘wens’ stamboom worden getekend / geschilderd.
Aan het eind van deze les is er een prachtig overzicht van de diversiteit in de klas.

Doelgroep 7, 8 basisonderwijs, schoolbreed
Periode september – april
Tijd In overleg
Plaats In school en in Publiekscentrum Gemeentehuis Zeewolde
Materialen

Alle benodigde (professionele) materialen worden verzorgd en meegenomen door Ella

Algemene informatie: Beeldende workshop (meestal schilderen) op niveau.

‘Met een potlood kijk je beter’ slogan van het Rijksmuseum.
Deze beeldende workshop draagt bij aan een beter beklijven van behandelde lesstof of ‘zomaar’ alles met een andere blik leren bekijken.

In alle beeldende workshops van Ella Steenmeijer spelen kijken en kleur een grote rol.
Hoe kijk ik? Wat zie ik? Is dat alleen de buitenkant of kan ik mij ook verplaatsen in wat ik zie? Verbeeldingskracht, vormen en tussenvormen, hoe zet ik iets op een vlak? Zoomen en kaderen, en hoe belangrijk is kleur? En vooral, iedereen tekent of schildert in zijn of haar eigen stijl, er is dus nooit sprake van een goed of fout en het trots zijn speelt een grote rol.

Al deze onderwerpen kunnen in overleg met de leerkracht worden aangepast in wat op dat moment behandeld wordt in de klas en uiteraard op het niveau van de desbetreffende groep. Onderwerpen met de natuur als inspiratie; Kriebelbeestjes, bomen, lucht&wind, energie, bloemen.
Wie ben ik? Familieoverzicht met mijn eigen (stam)boom in beeld.