Burgerschap

‘Jij kleurt, dus jij mag kiezen’

In de module burgerschap gaan de leerlingen aan de slag met belangrijke thema’s binnen het burgerschapsonderwijs. OriĆ«ntatie op jezelf en de wereld, meningsvorming en samenleven zijn hier voorbeelden van. De lessenseries zijn gebaseerd op de concept kerndoelen van het SLO (2023).

In deze module maken de leerlingen op een speelse manier kennis met zichzelf. Ze worden zich bewust van hun eigen persoon, met eigen gevoel en gemoed. De kinderen voelen en ervaren dat verschillende ā€˜standen’ van humeur en gemoed bij het leven en alle leeftijden horen, ā€œdus ook bij jou!ā€. Door gesprek, beeldende verwerking en spel leren ze dat ze zowel ’vrolijk’ als ’boos en verdrietig’ en alle humeurvariaties daartussen en omheen bij zichzelf mogen toelaten, erover vertellen, uiten. Koppeling van verschillende kleuren aan verschillende gemoedstoestanden is daarbij het uitgangspunt.

’Het kleurenmonster?’ haakt speels en creatief aan bij het ā€˜ik’ van de kleuter: bewustwording van jezelf, met eigen ā€˜gevoel en gemoed’. In een oriënterende les door de eigen leerkracht maken de leerlingen kennis met het ’kleurenmonster’, via het gelijknamige boek. ā€œHet kleurenmonster is in de war. Hij voelt zich blij, verdrietig, boos, bang en kalm tegelijk. Wat is er met hem aan de hand? Met de hulp van een meisje probeert hij alle emoties die hij voelt een eigen plek te geven.ā€ Na de kennismaking verwerken de leerlingen het boek door middel van een tekenopdracht. In twee workshops zal een vakdocent beeldende vorming een nadere, beeldende uitwerking van het thema verzorgen en begeleiden. Kleur en emotie speelt bij de verwerking een leidende rol. De leerlingen maken in deze workshops een eigen ‘kleurknuffel’.

Les 1: het kleurenmonster (30 minuten)
Introductieles door de groepsleerkracht

Les 2: Kleurenknuffel deel 1 (60 minuten)
Workshop beeldende Kunst door kunstvakdocent Lyda Rump

Les 3: Kleurenknuffel deel 2 (60 minuten)
Workshop beeldende kunst door kunstvakdocent Lyda Rump

Knuffelband: emotie
“Kleur en emotie”

Rood: warmte, gevaar, kracht.
Geel: zon, vrolijk, gelukkig.
Blauw: zee, lucht, rust, vertrouwen.
Groen: Gras, fijn, balans.

Ben je boos, verdrietig of blij, dan helpen kleuren.
Daarom maken we een “Kleurenknuffelband”.
Techniek: vilten, rijgen, knopen

Doelgroep Groep 1, 2 basisonderwijs
Periode September 2025 – juni 2026
Tijd In overleg
Plaats Op school