Jij kleurt, dus jij mag kiezen

Lessenserie voor leerkrachten
Viltworkshop door kunstvakdocent:
‘Kleurige kralenarmband’.

Periode: september – april

Van kleurenmonster naar kleurenknuffel

Doel: de kinderen voelen en ervaren dat verschillende ‘standen’ van humeur en gemoed bij het leven en alle leeftijden horen, “dus ook bij jou!”. Reflectie daarop door spel en beeldende verwerking leert ze dat ze zowel ’vrolijk’ als ’boos en verdrietig’ en alle ‘humeuren’ daartussen en omheen bij zichzelf mogen toelaten, erover vertellen, uiten.

’Het kleurenmonster?’ haakt speels en creatief aan bij het ‘ik’ van de kleuter: bewustwording van het eigen persoontje, met eigen ‘gevoel en gemoed’. Het gaat (nog) niet over ernstig conflict, maar bijvoorbeeld wel over de kleine kinderruzie, verdriet, teleurstelling, angst, naast kalmte en geluk.

1. In een oriënterende les door de eigen leerkracht maken de leerlingen kennis met het ’kleurenmonster’, via het gelijknamige boek. “Het kleurenmonster is in de war. Hij voelt zich blij, verdrietig, boos, bang en kalm tegelijk. Wat is er met hem aan de hand? Met de hulp van een meisje probeert hij alle emoties die hij voelt een eigen plek te geven.” Na de kennismaking spelen de leerlingen het bijbehorende bordspel: “Een spel vol emoties”.

2./3. In twee workshops zal een vakdocent beeldende vorming een nadere, beeldende uitwerking van het thema verzorgen en begeleiden. Resultaat is een eigen ‘kleurenknuffel’. De combinatie ’kleur en emotie’, in het verlengde van boek en bordspel, speelt een leidende rol. Het bijbehorende kleurboek kan behulpzaam zijn.

Knuffelband: emotie
“Kleur en emotie”

Rood: warmte, gevaar, kracht.
Geel: zon, vrolijk, gelukkig.
Blauw: zee, lucht, rust, vertrouwen.
Groen: Gras, fijn, balans.

Ben je boos, verdrietig of blij, dan helpen kleuren.
Daarom maken we een “Kleurenknuffelband”.
Techniek: vilten, rijgen, knopen

Doelgroep 1,2 basisonderwijs, schoolbreed
Periode september – april
Tijd In overleg
Plaats In school
Materiaal In overleg