
Burgerschap
‘Jij kleurt, dus jij mag kiezen’
In de module burgerschap gaan de leerlingen aan de slag met belangrijke thema’s binnen het burgerschapsonderwijs. OriĆ«ntatie op jezelf en de wereld, meningsvorming en samenleven zijn hier voorbeelden van. De lessenseries zijn gebaseerd op de concept kerndoelen van het SLO (2023).
In deze module maken de leerlingen op een speelse manier kennis met zichzelf. Ze worden zich bewust van hun eigen persoon, met eigen gevoel en gemoed. De kinderen voelen en ervaren dat verschillende āstandenā van humeur en gemoed bij het leven en alle leeftijden horen, ādus ook bij jou!ā. Door gesprek, beeldende verwerking en spel leren ze dat ze zowel āvrolijkā als āboos en verdrietigā en alle humeurvariaties daartussen en omheen bij zichzelf mogen toelaten, erover vertellen, uiten. Koppeling van verschillende kleuren aan verschillende gemoedstoestanden is daarbij het uitgangspunt.
āHet kleurenmonster?ā haakt speels en creatief aan bij het āikā van de kleuter: bewustwording van jezelf, met eigen āgevoel en gemoedā. In een orieĢnterende les door de eigen leerkracht maken de leerlingen kennis met het ākleurenmonsterā, via het gelijknamige boek. āHet kleurenmonster is in de war. Hij voelt zich blij, verdrietig, boos, bang en kalm tegelijk. Wat is er met hem aan de hand? Met de hulp van een meisje probeert hij alle emoties die hij voelt een eigen plek te geven.ā Na de kennismaking verwerken de leerlingen het boek door middel van een tekenopdracht. In twee workshops zal een vakdocent beeldende vorming een nadere, beeldende uitwerking van het thema verzorgen en begeleiden. Kleur en emotie speelt bij de verwerking een leidende rol. De leerlingen maken in deze workshops een eigen ‘kleurknuffel’.
Les 1: het kleurenmonster (30 minuten)
Introductieles door de groepsleerkracht
Les 2: Kleurenknuffel deel 1 (60 minuten)
Workshop beeldende Kunst door kunstvakdocent Lyda Rump
Les 3: Kleurenknuffel deel 2 (60 minuten)
Workshop beeldende kunst door kunstvakdocent Lyda Rump

Knuffelband: emotie
“Kleur en emotie”
Rood: warmte, gevaar, kracht.
Geel: zon, vrolijk, gelukkig.
Blauw: zee, lucht, rust, vertrouwen.
Groen: Gras, fijn, balans.
Ben je boos, verdrietig of blij, dan helpen kleuren.
Daarom maken we een “Kleurenknuffelband”.
Techniek: vilten, rijgen, knopen
Doelgroep | Groep 1, 2 basisonderwijs |
---|---|
Periode | September 2025 – juni 2026 |
Tijd | In overleg |
Plaats | Op school |