Trouw

Lessenserie voor leerkrachten
Inleiding trouwambtenaar Zeewolde
‘Het grote Trouwtoneelstuk’
Dramaworkshop door theaterdocent
Afsluiting op school of in De Verbeelding

Periode: september – april

Lessenserie: ‘Trouw’

Doel: de leerlingen raken vertrouwd met veelzijdig Nederlanderschap in de MultiCulti-samenleving. Ze leren dat in Nederland verschillend wordt getrouwd, en verschillend gedacht en gehandeld in de aanloop naar trouwen. Ze reflecteren daarop door onder begeleiding van één of meer vakdocent(en) een rollenspel/theatervoorstelling te bedenken en op locatie uit te voeren.

De leerlingen maken kennis met rechten en plichten van individuen én koppels in de Nederlandse samenleving, en leren over de waarde en consequenties van (trouw-)beloften en andere vormen van ’trouwen’ in de brede zin van het woord. De rechten van de LHBTI- gemeenschap en het homo-huwelijk zijn bespreekpunten.

  1. Introductieles door de eigen leerkracht. Via foto en film wordt in beeld gebracht dat afspraak/belofte/eed/verbond/overeenkomst/ contract in algemene zin (tussen landen, politieke partijen, bedrijven, individuen) waarde en consequentie heeft. Zo ook de ‘afspraak’ (trouwbelofte) tussen twee individuen.
  2. Met hulp en begeleiding van theater-vakdocent(en) brengen de leerlingen in kaart welke taken en rollen er allemaal bij een huwelijk komen kijken, in het bijzonder die van de trouwambtenaar. Een ‘trouwtoneelstuk’ wordt voorbereid, inclusief de kostumering.
  3. Op trouwlocatie ‘De Verbeelding’ wordt een huwelijksscène nagespeeld door de klas, waarbij iedere leerling een rol heeft,
    van aanstaand echtpaar en getuigen, via ambtenaar, bode en ceremoniemeester naar ouders/grootouders, familie en vrienden.
Doelgroep 5, 6 basisonderwijs, schoolbreed
Periode september – april
Tijd In overleg
Plaats In school en in paviljoen De Verbeelding
Materialen In overleg