Dichter in de klas

Onderduikersparadijs Zeewolde

Onderduiken; wat betekent dat nou eigenlijk en hoe zou dat voelen? Emoties benoemen en herkennen is het eerste deel. Leerlingen gaan aan de slag met het thema ‘vrijheid’. Ze onderzoeken verhalen van toen, filosoferen en maken gedichten. Uiteindelijk werken ze samen met een kunstenaar toe naar een groot kunstwerk.

Les A – het gevoel van onderduiken
Leerlingen onderzoeken aan de hand van echte verhalen tijdens deze les hoe het is om te moeten onderduiken. Ze leren daarbij over de geschiedenis van het Nederlands Onderduikersparadijs in de Tweede Wereldoorlog.

Les B – filosoferen over vrijheid
Samen met een gastdocent gaan leerlingen filosoferen over vrijheid.

Les C en D – dichten met een dichter
Vrijheid, je realiseert je eigenlijk pas goed hoe waardevol het is, als je ervaart of bedenkt hoe het is als je de vrijheid kwijt bent. Vanuit deze gedachte werken de leerlingen deze les samen met een dichter aan een gedicht.

Les E – inspiratieles met kunstenaar
Er komt een kunstenaar in de klas waarmee de leerlingen werken aan een gezamenlijk kunstwerk. De kunstenaar geeft een introductie in het klaslokaal en de volgende les werken de leerlingen in de speciale werkruimte aan het kunstwerk.

Les F – veelkleurige koppen met kunstenaar
De leerlingen werken samen met de kunstenaar in een speciale werkruimte aan het kunstwerk. Ze werken met afvalstukken hout en verf aan tweezijdige, veelkleurige koppen. Synergie door de veelheid!

Doelgroep 7, 8 basisonderwijs
Periode januari – april 2023
Tijd In overleg
Plaats Op school
Doelstellingen De leerlingen:
– krijgen inzicht in de geschiedenis van het onderduiken in de Noordoostpolder tijdens WOII;
– kunnen sfeer en emoties benoemen bij filmfragmenten en verhalen;
– kunnen benoemen wat een ambassadeur van de vrijheid is en wat hij of zij doet;