Bekend maakt bemind

Doel: de leerlingen hebben weet van het verschil tussen ruzie in eigen kring (en de mogelijke oplossingen daarvoor, het ’vrede sluiten’, het ’goedmaken’), en ruzie in groot (nationaal / internationaal) verband: conflicten tussen soevereine staten de dreigende, riskante uitkomsten daarvan in de vorm van oorlog. Ze ontwikkelen besef van de wrange gevolgen in de desbetreffende landen, maar evenzeer in eigen land: de onophoudelijke stroom vluchtelingen.

Deze module gaat nader in op ‘conflict’ in de kleine en de ruime zin van het woord, en de wereldwijde gevolgen. Hoe zijn die gevolgen zichtbaar in Zeewolde? Er zijn maar liefst 90 nationaliteiten in Zeewolde. Hoe kan dat? Aan de hand van beeldmateriaal worden stappen gezet van het schoolplein als decor van (kleine) ruzie, via grotere (quasi‐)conflicten als bijvoorbeeld rivaliteit tussen voetbalclubs, naar rivaliteit en onenigheid in het grootst mogelijke verband, namelijk conflict tussen naties en verbonden van naties.

1. Een oriënterende les door de eigen leerkracht, aan de hand van aangereikt beeldmateriaal rond ‘Ruzie klein en ruzie groot’, en suggesties voor gesprekstof naar aanleiding daarvan. Halverwege de les maakt het beeldkader een ommezwaai richting de eigen omgeving. Cultuurdiversiteit in Zeewolde! Waar komen al die verschillende mensen vandaan, en vooral: waarom zijn ze nu hier..? ‘Onbekend maakt onbemind’, zegt het spreekwoord. Zou je dat ook kunnen omdraaien..?

2./3. Creatieve verwerking door een vakdocent rond het thema ’ruzie weer goedmaken’, ofwel ’de Vredespijp roken’, tegen de achter grond van de cultuurdiversiteit en (uiteenlopend) nationalisme in Zeewolde.

Doelgroep 5, 6 basisonderwijs
Periode januari – april 2024
Tijd ?
Introductie ?
Info ?
Locatie In school