‘Zeewolde vol kleur

Verbeelding&CO

Zeewolde vol kleur

Zeewolde vol kleur is een cultuur educatief project waarbij de kleurrijke objecten van Zeewolde centraal staan. Elke groep krijgt zijn eigen hotspot/kunstwerk van Zeewolde met de daarbij passende kleur. Het project Zeewolde vol kleur duurt 4 weken en zal uitmonden tot een museum in school waarbij de ouders van harte welkom zijn om dit museum te bezoeken. De groepen gaan aan de slag met de groepsleerkracht en een kunstvakdocent. Naast de 4 lessen die door de kunstvakdocent in de betreffende discipline worden gegeven (groep 1/2 & 5/6 dans, groep 3/4 & 7/8 muziek) ontvangen de groepsleerkrachten een docentenhandleiding met hierin lessuggesties om zich samen met de klas verder in het onderwerp te verdiepen en andere kunstdisciplines te verkennen.  Met dit project maken kinderen kennis met de verschillende kleuren die in ons dorp te vinden zijn, de verschillende hotspots/kunstwerken van Zeewolde en verschillende kunstdisciplines.

GROEP 1 & 2

De rupsbank

Van rups naar vlinder! Hoe wordt een rups een vlinder? Hoe ziet de vlinder van deze rups eruit? Hoe ziet jouw vlinder eruit? Bij dit project staat het kunstwerk de rupsbank centraal. De kinderen gaan aan de slag met een dansdocent en zullen in 4 danslessen een echte vlinderdans leren. Deze zullen ze aan de ouders presenteren tijdens het museum in de school. De groepsleerkracht krijgt de mogelijkheid om dit project verder uit te werken in de klas door middel van het aangeleverde lesmateriaal. Waarbij de kinderen kunstwerken maken om tentoon te stellen tijdens het museum in de school.

Doelgroep 1, 2 basisonderwijs
Periode november 2024 t/m mei 2025
Tijd In overleg
Plaats In school
Materiaal Alles inclusief

GROEP 3 & 4

De gele potloden 

De gele potloden? Het kasteeltje? De 3 torens? Hoewel dit kunstwerk geen vaste naam heeft, kennen alle zeewoldenaren het gele kunstwerk op de dijk. Maar wat moet het nou eigenlijk voorstellen? In 4 muzieklessen ontdekken de leerlingen samen met een kunstvakdocent de kleur geel en de vele betekenissen die aan dit bijzondere kunstwerk gegeven worden. Van een klankverhaal over een koning uit het gele kasteel tot een boomwhacker muziekstuk over de gekleurde potloden. In een muzikale eindpresentatie laten de leerlingen aan de ouders horen wat ze allemaal over dit kunstwerk hebben geleerd.

Doelgroep 3,4 basisonderwijs
Periode november 2024 t/m mei 2025
Tijd In overleg
Plaats In school
Materiaal Alles inclusief

GROEP 5 & 6

De rode brug

Sluis bij je huis! In dit project leren de kinderen over de schutsluis en de daarbij behorende rode brug. Hierbij staan de brug de Spieghel en de schutsluis centraal. Hoe werkt een sluis eigenlijk? En waarom zijn deze zo belangrijk voor ons land? De kinderen gaan aan de slag met een dansdocent en zullen in 4 danslessen een dans leren/maken gebaseerd op samenwerken, bruggen bouwen, spiegelen en vertrouwen. Deze zullen ze aan de ouders presenteren tijdens het museum in de school. De groepsleerkracht krijgt de mogelijkheid om dit project verder uit te werken in de klas door middel van het aangeleverde lesmateriaal. Waarbij de kinderen kunstwerken maken om tentoon te stellen tijdens het museum in de school.

Doelgroep 5,6 basisonderwijs
Periode november 2024 t/m mei 2025
Tijd In overleg
Plaats In school
Materiaal Alles inclusief

GROEP 7 & 8

De bruine obelisk 

Hoewel bruin waarschijnlijk niet de eerste kleur is die bij je opkomt als je denkt aan ‘Zeewolde vol kleur’ zullen de leerlingen van groep 7&8 tijdens dit project ontdekken dat de kleur bruin wel erg bijzonder is. De kleur bruin bestaat namelijk uit alle andere kleuren. Leerlingen gaan de klankkleuren van Zeewolde ontdekken. Door middel van digitaal componeren gaan de leerlingen in deze lessen aan de slag met het produceren van een eigen geschreven muziekstuk. De klanken die het dagelijkse leven in zeewolde kleuren worden, zullen de basis vormen van het stuk. Daarnaast leren ze over muzikale aspecten als ritme en herhaling en welke ze gelijk leren toe te passen. In de bijgevoegde lesbrief staan verschillende lessuggesties die de groepsleerkrachten uitdagen om zich samen met de klas verder te verdiepen in de thema’s ritme & herhaling, kleur in de omgeving en kunst in de openbare ruimte.

Doelgroep 7,8 basisonderwijs
Periode november 2024 t/m mei 2025
Tijd In overleg
Plaats In school
Materiaal Alles inclusief