Een bus vol enthousiaste vmbo- en praktijkonderwijsdocenten en hun lokale culturele partners en cultuurmakers ging 26 oktober op pad voor de derde Culturele Roadtrip Flevoland. Vorig jaar gooide corona helaas roet in het eten. Dit jaar kon de dag zoals gepland doorgaan en werden het centrum van Zeewolde, Paviljoen De Verbeelding met het LandArt-kunstwerk Sea Level van Richard Serra, De Meerpaal en het Mechanisch Erfgoedcentrum in Dronten bezocht.

FleCk organiseert de Culturele Roadtrips Flevoland om docenten kennis te laten maken met culturele hotspots op het gebied van kunst, cultureel erfgoed en culturele industrie. Het doel is hun de mogelijkheden van deze hotspots te laten zien voor educatieve uitstapjes met de klas.

Zeewolde en Dronten

De ligging van Zeewolde tussen water, bos en landbouw en zijn ontstaansgeschiedenis zijn uniek. Al in de bus van Lelystad naar Zeewolde nam Karel Wethmar, voormalig projectleider bij de rijksdienst en bij gemeente Zeewolde, ons mee in de historie van deze jongste gemeente van Nederland (1984). Beroemde architecten zoals Wim Quist (gemeentehuis), Sjoerd Soetens (Albert Heijn), Koen van Velsen (bibliotheek) en beroemde kunstenaars zoals Richard Serra hebben Zeewolde mede vorm gegeven. Diverse zichtassen door het centrum bepalen mede de woonstructuur van Zeewolde. Paviljoen De Verbeelding (René van Zuuk) is prachtig gelegen in het Weteringpark en biedt uitzicht op het LandArt-kunstwerk Sea Level van Richard Serra. Kunstenaar Rob van den Broek nam ons in paviljoen de Verbeelding mee in een enthousiast verhaal over de kracht van dit kunstwerk.

Door de ogen van de leerling

Leerlingen van klas 3TL van RSG Levant bereidden onder leiding van kunstdocent Tanja Hofland een kunst- en architectuurroute voor in het centrum van Zeewolde en ontvingen de gasten op actieve wijze op zes verschillende stations. De deelnemers kregen zo een indruk hoe je leerlingen op een betekenisvolle wijze inbreng kunt geven vanuit hun eigen belevingswereld. Dat het centrum van Zeewolde heel veel mooie architectonische weetjes heeft was ook voor de deelnemende leerlingen een verrassing. “Het project was heel geslaagd, de leerlingen kijken nu echt heel anders naar hun eigen dorpscentrum”; aldus T. Hofland.