KUNST (KIJKEN) ‘ZONDER TITEL’

Lessenserie kunstkijken door Annemiek Eradus

Zeewolde is een heel bijzonder dorp, overal in het dorp staan kunstwerken. Wat zijn het eigenlijk voor kunstwerken, waar komen ze vandaan, wie heeft ze gemaakt, waarom staan ze er? Met leerlingen van groep 7,8 gaat Annemiek Eradus op ontdekkingstocht bij het kunstwerk ‘Zonder Titel’, één van de kunstwerken van Zeewolde.

In 3 lessen leren kinderen een kunstwerk begrijpen. Allereerst gaat de groep natuurlijk naar het kunstwerk toe. Kinderen worden geprikkeld, nieuwsgierig gemaakt. Er is tijd om het kunstwerk te beleven, aan te raken, tegenaan te leunen en je hardop van alles af te vragen.

Annemiek Eradus betrekt de kinderen op geheel eigenwijze bij het kunstwerk.
Ter plekke worden een aantal opdrachten uitgevoerd. In de vervolg opdracht in de klas ontwerpen de kinderen een eigen kunstwerk. Waarom ziet het kunstwerk er zo uit? Natuurlijk bedenken ze ook de plek waar het komt te staan. In de derde les is er een leuke presentatie.

Het kunstwerk ‘Zonder titel’, staat in Zeewolde Zuid vlakbij de pont.

Doelgroep 7, 8 basisonderwijs
Periode Hele seizoen 2020-2021
Tijd In overleg
Info Interactief meedenken en meedoen van docent, kinderen en kunstenaar zorgen dat deze lessen op een eigen manier kunnen worden vorm gegeven.
Plaats In school

HANDSCHOENMONSTER

Workshop Lyda Rump

Techniek: Vilten

De leerlingen maken hun eigen handschoenmonster.
Het vervilten van wol in diverse kleuren, tevens gecombineerd met andere textiele materiaal, zoals zijde en katoen.

De eerste les:
Lyda komt met haar kunststuk, de inspiratie voor de kinderen in de klas.
Er wordt dan ter voorbereiding begonnen met het scheuren van verschillende stoffen, zoals zijde, wollen stoffen etc., En dat is zeker voor kinderen een fantastische ervaring.

De tweede les:
De repen stof worden vast gevilt. De repen stof hangen dan als draden van een spin aan een half gevilte bol.

Toelichting.
Het handschoenen aannaaien is een bezigheid voor in de klas, onder begeleiding van de leerkracht.

Het vervolg:
De handschoenen aan hun gevilte bol naaien.
Het is handig als de kinderen geleerd hebben hoe ze een draad in hun naald krijgen.
Zij mogen zelf van huis een handschoen meenemen, Lyda zorgt voor voldoende reserve handschoenen.

Vervolgens richten de leerlingen met Lyda de expositie in van de handschoenmonsters, welke vervolgens te bezichtigen is.

Doelgroep 7, 8 basisonderwijs
Periode Hele seizoen 2020-2021
Tijd In overleg
Info Vereiste vaardigheden:
De leerlingen moeten zelf de draad in de naald kunnen inbrengen en vervolgens
de handschoen aan hun monster kunnen naaien met wat hulp.
Plaats In school