VEELKLEURIGE KOPPEN

Workshop stempelkunst door Hiky Helmantel

Veelkleurige koppen is het thema van Zeewolde Werelddorpdag 2020.

Tijdens deze week wordt aandacht besteed aan de veelkleurigheid  van mensen over de hele wereld en in ons dorp Zeewolde.

De kinderen gaan met gebruik van een spiegeltje onderzoeken hoe hun gezicht eruit ziet en dat van een ander. Ze kijken om zich heen en zien verschillen.

In deze les gaat Hiky Helmantel met de kinderen gezichten tekenen. Het kan hun eigen gezicht zijn,  maar het kan ook een gezicht zijn van iemand die aan de andere kant van de wereld woont of iemand die ze bewonderen of die ze als held zien.

Ze kijken hierbij naar de kleur/vorm van het gezicht, haartype, vorm en kleur van de ogen, wat voor soort mond etc..

Er wordt eerst met potlood een gezichtsvorm getekend en een deel van de romp. Hierbij worden de kinderen aangemoedigd om dit groot te doen en zoveel mogelijk details te tekenen. Daarna gaan ze de potloodtekening eerst inkleuren met oliepastel en daarna uitknippen.  De uitgeknipte figuur wordt op een zwarte achtergrond geplakt. Deze achtergrond kan met kleurpotloden bewerkt worden.

Als kers op de taart worden deze ‘veelkleurige koppen’ allemaal  geëxposeerd in De Verbeelding!

Doelgroep3, 4 basisonderwijs
PeriodeJanuari tot april 2020
TijdInspiratiemoment in de klas van 30 minuten voor de middagpauze gevolgd door een workshopmiddag van 2 uur
IntroductieDe gastdocent Hiky Helmantel maakt vooraf een korte afspraak met de leerkracht om het programma door te spreken.
InfoMateriaal wordt verzorgd, papiergebruik door school
Lesbrief voor de leerkracht (geleverd door Hiky Helmantel)
PlaatsIn school

SUPERBOEK

Workshop stempelkunst door Hiky Helmantel

Ieder kind gaat wel eens mee boodschappen doen. Winkelen is het thema dat uitgewerkt wordt in de workshop ‘stempelkunsten’.
De illustrator betrekt de kinderen met behulp van een een inspirerende powerpoint in dit thema. De kinderen leren te kijken met de ogen van een illustrator en zich zo te verdiepen in het onderwerp.

Stempel je eigen winkel:
Tijdens de workshop gaan zij stempelen met stukjes rubber. Deze zijn vooraf gesneden in verschillende vormen en maten. Er kan met zes verschillende kleuren inkt worden gestempeld.
Het leuke van stempelen is dat je er heel goed vormen mee kunt rangschikken, stapelen en herhalen.

Aan het eind van de workshop worden de gestempelde illustraties van alle kinderen bij elkaar gebonden in een boek.

Doelgroep3, 4 basisonderwijs
PeriodeHele seizoen 2019-2020
TijdInspiratiemoment in de klas van 30 minuten voor de middagpauze gevolgd door een workshopmiddag van 2 uur
IntroductieDe gastdocent Hiky Helmantel maakt vooraf een korte afspraak met de leerkracht om het programma door te spreken.
InfoMateriaal wordt verzorgd, papiergebruik door school
Lesbrief voor de leerkracht (geleverd door Hiky Helmantel)
PlaatsIn school

Energieke Windmolens

Energieke Windmolens o.l.v Hiky Helmantel

In het boek ‘Energie’ van uitgeverij Clavis en onderdeel van de ‘Willewete’ serie, wordt op speelse wijze aan jonge kinderen verteld over energie. Hiky Helmantel gaat met de kinderen n.a.v. dit boek in gesprek over Energie. Waar heb je stroom voor nodig? Wat gebeurt er als de stroom uitvalt? Hoe deden ze het vroeger toen er nog geen elektriciteit was? Hoe ziet een ‘ Energieke windmolen’ eruit? Als jij de baas zou zijn, zou je dan een plek kunnen bedenken waar je een windmolen zou willen plaatsen? Dit mag overal op de wereld zijn.

De kinderen gaan een windmolen tekenen op een plek op de wereld waarvan ze denken dat die geschikt is omdat het er vaak hard waait en er dus veel energie geleverd kan worden. Belangrijk is dat je op de tekening ziet waar het is…b.v. landschap, zee, bergen, bossen etc. En dat je op de tekening ziet dat het heel hard waait. Ook is het belangrijk om rekening te houden met de windrichting. Aan de stand van de windmolen kun je zien uit welke richting de wind komt (met de kop in de wind). Waaraan kun je b.v. zien dat het hard waait? (golven, haren, bomen, gras etc..) Op wat voor soort plekken is veel wind? Hoe kun je wind tekenen/laten zien dat het waait?

De gemaakte tekeningen worden bij elkaar gebracht in een boek met als titel: Energieke windmolens!

Doelgroep3, 4 basisonderwijs
Periodehele seizoen 2019-2020
Tijd3 lessen
InfoDe leerkracht werkt zelf aan het thema ‘energie’ met de kinderen
PlaatsOp school